AAA
rss
Printvriendelijke versie

Ziekteuitkering

De ziekte- en invaliditeitsuitkering is een vervangingsinkomen voor personen die omwille van ziekte of ongeval niet (meer) kunnen werken. De ziekenfondsen of de hulpkas voor ziekte en invaliditeitsuitkering (overheidsinstelling) betalen deze uitkering.

Hoe aanvragen ?

U moet zo snel mogelijk uw ziekenfonds of de hulpkas op de hoogte brengen van uw arbeidsongeschiktheid (best binnen de 2 kalenderdagen).

De adviserend geneesheer van het ziekenfonds zal dan nagaan of er sprake is van een arbeidsongeschiktheid van minstens 66 %. Het eerste jaar is er sprake van een ziekte – uitkering, daarna wordt dit een invaliditeitsuitkering.

De uitkering die U ontvangt is een bepaald percentage van Uw vroeger brutoloon. Dit bedrag is afhankelijk van uw gezinssamenstelling, duur van de ziekte, …

Deeltijds werken na een periode van arbeidsongeschiktheid, starten met vrijwilligerswerk, … het kan, maar neem eerst contact op met de adviserend geneesheer om goedkeuring te krijgen.

Opgelet: voor ambtenaren en zelfstandigen geldt er een andere regeling!

Nog vragen? Neem contact op met Uw ziekenfonds of de sociale dienst van het Ocmw.

www.riziv.be 

www.invaliditeit.be

www.caami-hziv.fgov.be 

www.cm.be

www.bondmoyson.be

www.partena.be

www.libmut.be

Sociale Dienst

Nerenweg 3
9270 Laarne
T 09/365.46.90
F 09/366.50.43

Openingsuren

ma:

9u-11u30

di:

15u30-17u30

woe:

9u-11u30

do:

9u-11u30

vr:

9u-11u30


(!) of na telefonische afspraak